Leren Leven Met Pijn

Leren leven met pijn ? we dachten van niet!

In slechts twee sessies
Resultaat na eerste sessie

Maak afspraak

Heeft de behandelend arts je verteld dat je moet leren leven met de pijn? Ik weet zeker dat ze je niet uitgelegd hebben OP WELKE MANIER je dat kunt doen, toch? Heb je van iemand een handleiding gekregen met aanwijzingen hoe je met de pijn moet leven? Als je deze vragen met ‘nee’ moet beantwoorden, hoef je niet langer te zoeken.

Uit wetenschappelijke statistieken blijkt dat één op de drie Belgen lijdt aan chronische pijn en dat bijna 50% van deze mensen geen afdoende oplossing kan vinden voor deze pijn.

Maar uiteindelijk is er maar één persoon waar het om gaat en dat ben JIJ.

Eindelijk wordt chronische pijn erkend als een op zichzelf staande
ziekte en niet als een symptoom van een andere ziekte.

Elk onderdeel van iemands leven wordt door pijn beïnvloed; of dat nu mentaal, fysiek, psychologisch of emotioneel is. Als pijn een impact heeft op het hele wezen, moeten de behandelingen dus ook gericht zijn op je hele wezen. Pijn staat nooit op zichzelf.

Weten op welke manieren chronische pijn wordt ervaren heeft uiteraard veel voordelen, maar dit heeft helaas niet geleid tot effectievere, farmacologische behandelingen. Het is moeilijk om iemand een pijnstiller te geven waar deze niet slaperig van wordt.

In ons lichaam krijgen pijnsignalen altijd de prioriteit over andere signalen. Dus wanneer je door de pijn diverse gevoelens bent kwijtgeraakt, ziet het leven er minder mooi uit. Als je de kwaliteit van leven weer terug wilt krijgen moet je de pijn vanuit verschillende invalshoeken laten behandelen.

Nog niet zo lang geleden veronderstelde men dat als iemand chronische pijn ervaarde, dat allemaal psychisch was. Deze overtuiging kom je vandaag de dag nog steeds tegen. Veel patiënten die lijden aan chronische pijnen zijn terughoudend als het gaat om een adequate pijnbestrijding. Dit komt voort uit de angst dat de arts misschien denkt dat de pijn voortkomt uit een psychisch probleem of omdat men niet zonder medicatie kan, in plaats van het te bekijken als een daadwerkelijke ziekte. Hierdoor lijden veel mensen in stilte, wat indruist tegen alle logica.

Ondanks dat het bovengenoemde niet rationeel is, zit er wel een kern van waarheid in. Pijn kan namelijk niet ervaren worden zonder de psyche. En we weten allemaal dat de psyche zich niet alleen beperkt tot de hersenen. Daarom moet er bij chronische pijn een lichamelijke/psychische behandeling worden voorgesteld. De pijn moet behandeld worden op de plek waar het wordt herkend en geïnterpreteerd - de psyche. Als de interpretatie in de psyche verandert, ontneem je de pijn de mogelijkheid om narigheid en lijden te veroorzaken. Naast Vicodin, Contramal en Cymbalta zouden er ook technieken als mindfulness meditatie, hypnose en zelfhypnose, acupunctuur en massage therapie voorgeschreven moeten worden.

Ondanks het feit dat we vandaag de dag nog steeds niet precies weten hoe de lichaam/psyche therapie werkt, weten we inmiddels wel, uit honderden jaren ervaring, dat het mensen kan helpen. Omdat we niet precies weten hoe aspirine werkt, weerhoudt het ons niet om er een te nemen als we pijn hebben. We weten inmiddels dat de geest pijn kan veroorzaken maar ook enorm behulpzaam kan zijn bij het wegnemen van de pijn.

Het vereist wel training en doorzettingsvermogen om te leren hoe je de psyche kunt inzetten om pijn te verlichten. Je kunt ervoor kiezen om naar een fysiotherapeut of een persoonlijke trainer te gaan om te leren hoe je beter kunt omgaan met je lichaam.

Maar je kunt er ook voor kiezen om naar een hypnotherapeut te gaan die de specifieke vaardigheden en expertise in huis heeft om jouw pijn uit te schakelen.

Wacht niet langer en neem vandaag nog contact op met één van onze hypnotherapeuten die deskundig zijn in het elimineren van pijn door middel van hypnose en hypnotherapie